Troops of Doom – Fear Review

Troops of Doom – Fear

(Raw Skull Recordz 2018)

Troops of Doom Fear CD

Uit Hengelo komen ze en ze maken al tien jaar kabaal. Ik heb het natuurlijk over Troops of Doom! Hardcore zoals het hoort, opgetreden met bands als Madball, Broken Teeth en Higher Power, noem het maar op. Nu vonden ze het tijd voor hun full lenght “Fear”.

Wie zitten er allemaal in Troops of Doom, even een resumé Overvlakké:

• Peter: Zang
  • Karel: Gitaar
  • Jorick: Gitaar
  • Ruud: Bas
  • Roelof: Drums

Voor mij ligt “Fear, het nieuwe album van Troops of Doom. Of eigenlijk staat er alleen een pc voor mij en zit de muziek als mp3 in die pc, maar dit terzijde. Ik kreeg de muziek met de vraag of ik er een review over wilde schrijven. Tja, hardcore is niet mijn ding, maar ik ben niet de moeilijkste. Voor de zekerheid mijn Lost And Found verzamelcd’s erbij gesleept om weer in de goede mood te komen. Toen las ik dat Troops of Doom bij Raw Skull Recordz zat. Huh, heeft Rai een zonnesteek opgelopen met dit warme weer? Normaal komt er alleen old school death metal bij hem vandaan. Als Rai het goed vind, dan zal het waarschijnlijk ook gewoon goed zijn. En ik heb de beste man even aan de tand gevoeld op Stonehenge en het klopt, hij vind het goed.

Nou, luisteren dan maar. En inderdaad, het is goed. Het is hardcore, maar ik begrijp Raw Skull Recordz wel dat ze dit uitbrengen. Het heeft wel die OSDM uitstraling, vette gitaren, naar grunt schurende zang, vaak midtempo gehak. Als je Grave met wat meer groove laat spelen kan het zo doorgaan voor Troops of Doom. Luister maar eens naar ‘Devil in me’, die riff, haal de groove eruit en het had op een album van Grave kunnen staan.

Troops of Doom Fear Band

Nu heb ik Troops of Doom en een aantal bandleden op Facebook staan en zie geregeld posts van de band voorbij komen. Hierdoor weet ik dat het bezige bijen zijn en echt overal spelen waar maar elektriciteit is. Volgens mij is Distillator de enige band uit de regio die nog drukker bezig zijn( jahaa, ik vergeet natuurlijk Pestilence en Asphyx, maar dat is hetzelfde als een band uit de Bay Area die tig keer optreedt in half Amerika en dan zeggen, ja maar Testament die treedt nog veel meer op en overal ter wereld). Wat ik wil zeggen is dat deze kerels er alles aan doen om Troops of Doom bij iedereen bekend te laten worden. En dat doen ze verdomde goed!

Weer even terug naar het album, met een krap half uur is het misschien een beetje kort, maar “Reign in Blood” en “Panzer Division Marduk” klokken de dertig minuten ook niet en zijn ook dijken van albums. Zoals gezegd ben ik niet van de hardcore, maar dit album ligt lekker in het gehoor, het ragt en hakt als een malle en ik verveel me nergens.

De volle 666 punten van MetalBoys heeft dit album al gescoord, in gewone mensentaal maak ik er 8.3 uit 10 van!

Een leuke scoop, ik sprak dus Rai van Raw Skull Recordz op Stonehenge en No Gods No Masters kwam even ter sprake. Karel, de gitarist van Troops of Doom zingt daar in. Rai wist te vermelden dat de heren met een nieuw album bezig zijn en dat dit extreem gaaf en hard zou worden. Het kan niet op mensen, eerst Troops of Doom met een kneiter van een album en nu dit nieuws, maareh…….psssst, niet doorvertellen hè?

1. Fear Turns To Hate
  2. Undefeated
  3. Disconnected From Society