The Shiva Hypothesis – Ouroboros Stirs Review

(Wormhole Death Record 2018)

The Shiva Hypothesis:

• ML: Basgitaar, toetsen en zang
  • JB: Gitaar
  • BN: Drums
  • MvS: Zang

Opgericht in 2012 en als thuishonk de oefenruimtes van Metropool! Ze spelen black metal, maar dan wel een soort post-black metal. Althans dat zie ik overal staan. Ik zou ze ergens tussen oude black metal, nieuwe black metal, death metal en zelfs een klein snufje gothic plaatsen. Maar hierover later meer.

Ouroboros Stirs:

Het debuut album van The Shiva Hypothesis komt uit via Wormhole Death Records en zij hebben smaak! Op het album vind je trouwens ook een drietal tracks terug die je ook al op hun demo uit 2015 kon vinden, maar volgens mij zijn deze opnieuw opgenomen voor deze cd.

In hun biografie kun je lezen dat ze beïnvloed zijn door Behemoth, Emperor, Immortal, Death, Ved Buens Ende, Mayhem en Gorgoroth. Behemoth daar kan ik me zeer zeker in herkennen, vooral ten tijde van het album  “Zos Kia Cultus – Here and Beyond”. Mayhem herken ik er ook zeker in, vooral de zang die een mengelmoes van Maniac en Attila Csihar is. Gorgoroth hoor ik er niet veel in terug, misschien de latere Gorgoroth. Emperor daarvan kan ik me de gelaagdheid in de nummers van voorstellen en het experimentele. Dit experimentele kan dan ook weer slaan op Ved Buens Ende. Immortal en Death hoor ik er zelf niet in terug, wat niet wegneemt dat men daar niet door beïnvloed kan zijn. Ze kunnen ook besluiten deze muziek te maken na het horen van Frans Bauer, nou dan ben je ook beïnvloed door Frans Bauer.

Live heb ik ze nog niet kunnen aanschouwen, maar ik las dat ze in het najaar in Geesteren, Hengelo en Enschede optreden (resp. 29 september Anti CoverFest, 26 oktober Metropool en 12 december Rock’s). Wel heb ik ze een keer een lading kabaal horen maken in de oefenruimtes van Metropool. Ik mocht toen een beetje meeschreeuwen met Putrefied Corpse en hoorde een lading doodskabaal vanachter een deur. “Oh, da’s The Shiva Hypothesis, vette black metal” hoorde ik Arno (Ket, gitarist bij Putrefied Corpse) zeggen. Datgene dat ik toen hoorde maakte mij al zeer nieuwsgierig en ik probeer er bij minimaal één van de Twentse kruistochttussenstops aanwezig te zijn dit najaar.

De Ouroboros, de slang die zichzelf verslindt, is ook te vinden op de albumhoes. Geweldige hoes trouwens. De teksten kan ik helaas niet verstaan. Ze gaan over mythologie en religie. Misschien dat ik ze maar eens aan de tand ga voelen middels een interview, dat zou niet verkeerd zijn.

De muziek pakt mij, dit is on-Nederlands goed. Zou dit uit Noorwegen komen dan geloof je het meteen! Het is al een poos geleden dat een Nederlandse black metal release mij zo bij de strot pakte, ik geloof dat “We hebben de Hel gezien” van Onheil de laatste was.

Oh ja, helemaal vergeten. Aan het begin had ik het over Gothic, stel je laat Emperor en Satyricon nummers coveren van The Fields of The Nephilim en The Sisters of Mercy, dan zit je heel dicht in de buurt van The Shiva Hypothesis!

Conclusie:

Nederland is weer een puike black metal band rijker en Twente heeft plotsklaps de grootste black metal release van het jaar binnen. Nu is dat laatste makkelijk want zoveel black metal uit Twente komt er de laatste tijd niet uit (mocht ik het fout hebben, Mea Culpa…..en stuur de Twentse black metal pareltjes maar op voor een recensie!). Natuurlijk bestempel ik dit album ook weer met de volle 666 punten van MetalBoys. In normale mensentaal geef ik dit album 9.2 uit 10, echt geweldig gedaan dit!

1. Enkindling
  2. Ananda Tandava
  3. Caduceus