Sleeping Romance, Within Silence & Askara @ Metropool, Hengelo 2018-09-20

Sleeping Romance @ Metropool, Hengelo 2018

Nadat de vorige keer een virus had toegeslagen in de tourbus, waardoor de Italiaanse symfonische metal band Sleeping Romance niet kon optreden op het Symphonic Metal Nights in Nijverdal, was het nu toch echt tijd om hun laatste album “Alba” voor te stellen aan het publiek in de Metropool te Hengelo. Maar eerst mochten Askara uit Zwitserland en de power metal band Within Silence uit Slowakije het publiek opwarmen.

Askara @ Metropool, Hengelo 2018

Askara @ Metropool, Hengelo 2018

Askara bleek voor iedereen die ze nog nooit eerder gehoord of gezien hadden een ware openbaring. Met hun debuutalbum “Horizon Of Hope” in de achterzak brachten de Zwitsers een strakke progressive gothic metal set met als kippenvelafsluiter het prachtige “Broken Wing” met schitterende vocalen van zangeres Myriam Schmidt. Ook bassist (en echtgenoot) Elia Schmidt viel op met zijn bijzondere poses op het podium. Lekker bandje om mee te openen dus.

Within Silence @ Metropool, Hengelo 2018

Als tweede band mocht Within Silence aantreden. De albums “Return From The Shadows”en “Gallery Of Life” klinken goed maar live zijn ze stukken beter. Af en toe doet de muziek je denken aan Iron Maiden; lekkere power metal! De band heeft er veel plezier in en dat is goed te zien en te horen. Van mij hadden ze nog wel een paar nummers mogen spelen.

Precies om 22:00 uur volgens schema beklommen de Italianen het podium voor een klein uurtje symfonische metal. Zoals gezegd wilden ze dolgraag hun album “Alba” aan de goed gevulde kleine zaal van Metropool voorstellen. Helemaal nu ze een mooie deal met Napalm Records ondertekend hebben. Gelukkig waren alle bandleden in blakende gezondheid en kon er volop gemusiceerd worden. Gitarist Federico Truzzi deed de meeste aankondigingen, inclusief zijn favoriete ‘horns up’ spelletje, terwijl zangeres Federica Lanna meestal niet verder kwam dan “thank you”.

Maar zij is dan ook gezegend met een gouden strotje en dat liet ze horen ook. Enkele nummers bevatten mooie gitaarsolo’s en als Federica even stil was, kon de hele band in de spotlight treden.Helaas was zelfs met 2 toegiften het hele optreden mijns inziens nog te kort.Maar Sleeping Romance kennende, komen ze volgend jaar ongetwijfeld terug. En wie weet, misschien wel met wat nieuwe nummers.

Tekst: Henk van Nieuwenhoven en Henk Brouwer

Female Fronted Power

Meer Pix