Moker – Home Invader

Een poosje geleden kreeg ik de vraag of ik de nieuwe cd van Moker wilde recenseren. Natuurlijk wil ik dat wel, was mijn antwoord. Wel gelijk even gevraagd wie of wat Moker was. Het blijkt om een Belgische deathmetal band te gaan uit de omgeving van Antwerpen.

Helemaal goed! Laat maar eens horen. Ik zie het hoesje en toen kon het niet meer stuk. Je ziet het onleesbare logo van Moker, aha deathmetal inderdaad! De hoes lijkt vervolgens op een affiche van de film Friday the 13th. Nou  moet het vreemd lopen mocht ik het niet goed vinden.

Voordat ik de ‘play-toets’ indruk, ga ik eerst op zoek naar info over de band. De band blijkt opgericht te zijn in 2003 en bestaat dus al zo’n 15 jaar. Daarna krijg ik een hartverzakking……..men speelt deathcore. Nu heb ik niets met deathcore, maar ja, wie A zegt moet ook B zeggen. Of in het geval van brutal deathcore BBBLLLLUURRRHHHEEEEEEKKKKAAAAAAIIOOOOOO!!!!!!(of iets dergelijks). De enige deathcore die ik ken is Heaven Shall Burn en dat vind ik nog wel te pruimen. Verder heb ik meestal het idee dat het een band is met gitaristen die af en toe de neiging hebben hun gitaar als een spastische viool in hun hals te hangen, te springen alsof ze luizen hebben en een zanger rondloopt die klinkt als een varken dat anaal verkracht wordt. Zal ik op de ‘play-toets’ drukken of niet?

Toch maar doen. Het eerste nummer ‘Emergency Call’, is precies wat de titel aangeeft. Iemand belt in paniek 911 en onder het genot van hakkende gitaarrifs komt de belager binnen en kan de dienstdoende agent niets anders doen dan halfslachtig ma’m roepen naar de hysterisch schreeuwende vrouw aan de lijn. Vanaf nummer twee begint de ellende. Alhoewel ellende? Dit valt best mee, sterker nog, dit vind ik best goed. Is dit deathcore? Ik had hier hele andere dingen verwacht. Dit lijk ik zelfs te herkennen. Het lijkt ergens in de verte op Suffocation en als ik wat verder luister valt het kwartje opeens. Dit lijkt potverdriedubbeltjes op Malevolent  Creation. En dat vind ik onmeunig gaaf! Kijk en met namen als Suffocation en Malevolent Creation mag je gerust spreken van Old School Death Metal, vind ik. En laat ik die hele OSDM pröttel nou wel mooi vinden. Moker speelt dan wel niet met dat mooie oranje pedaaltje (de zogenaamde HM2 van Boss), tenminste, zo klinkt het niet, maar het hakt, zaagt en ronkt wel als een malle. Zo hey, op deze manier vind ik deathcore ook ineens mooi.

Is er dan niets dat lijkt op deathcore? Jawel hoor, nummer 4 ‘Code 417’ is zo’n deathcore nummer. Het anaal verkrachte varken gilt, kreunt en schreeuwt het hier naar hartenlust uit. Peta zal wel dermate verontwaardigd zijn dat ze Marianne Timmer van de Partij Voor De Dieren sommeren hierover kamervragen te stellen. Dit ‘varken’ is natuurlijk gewoon hun zanger die een aardig potje pigsqueels weet uit te kramen. Ik kan het wel waarderen.

Het hele album is opgenomen in de Hearse studios, waar onder andere Wiegedood z’n dood en verderf heeft opgenomen. Ook Cowboys and Aliens heeft hier opgenomen. Nu zal je de laatste misschien niet direct kennen, in dat geval moet je dit jaar maar eens naar Elsrock gaan want daar treedt Cowboys and Aliens op! Het geheel is gemasterd bij Badass Audio Mastering, waar Kenneth Keysers achter de knoppen zit. En laat dit nu net de bassist van Moker zijn.

Eind goed, al goed. Zo schrik je je de vlektyfus omdat je deathcore moet recenseren en blijkt het een alleraardigst schijfje te zijn met Malevolent Creation achtige deathmetal. Natuurlijk, het is snel en heeft meer ‘breaks en hooks’ dan de doorsnee OSDM band. Dat is dan het deathcore randje, maar dit alles neemt niet weg dat de heren een meer dan puik album hebben afgeleverd. Het is wel een ietwat kort album, maar ja met al dat furieuze gerag kun je ook niet drie kwartier vol maken zonder zelf aan een hartafwijking te bezwijken.

Ik heb al een poos geen recensie meer gemaakt voor MetalBoys en weet niet eens meer zeker of we hier ook aan waarderingen deden. Volgens mij wel en had de laatste van Distillator de volle 666 punten (of iets dergelijks). Misschien heeft Moker vergeleken met Distillator iets minder recht op die 666 punten MAAR…….Moker doet het allemaal alleen, er zit geen platenmaatschappij achter. En dat is jammer, want dat verdienen ze! Ze moeten ook vaker hier optreden in Nederland. En niet de ene keer in de Baroeg en op Stonehenge (8 jaar geleden). Omdat ik vind dat ze de ondersteuning van een platenmaatschappij verdienen en alle hulp kunnen krijgen om hier ook in volle zalen op te treden (men heeft in België in het voorprogramma van Volbeat gestaan, dus beginners zijn het niet), nou daarom geef ik Moker ook gewoon de volle 666 punten!

Moker is:

Ad De Wachter – Zang

Dirk Broeren – Gitaar