Deadly Alliance – Dehumanization

Deadly Alliance:

Onze vrienden van Metal Oet Twente houden zich niet alleen bezig met allerlei metal georiënteerde zaken uit Twente. Nee, een aantal van hen maakt ook een potje herrie. Deze herrie maken ze onder de naam Deadly Alliance! Ze zijn opgericht in 2012 en spelen een potje thrashmetal waar je U tegen zegt!

Deadly Alliance is:

• Nick Boerrigter: Basgitaar
  • Arjan Snijder: Gitaar en achtergrondzang
  • Tom Landkroon: Gitaar en achtergrondzang
  • Tom Sewalt: Drums
  • Richard Snijder: Zang

Dehumanization:

Voor mij ligt het debuut van Deadly Alliance. Tenminste, men heeft in 2013 een EP uitgebracht en dit is het eerste volledige album. In hun biografie op internet staan een shitload aan bands waar ze hun inspiratie vandaan halen. Een aantal haal ik niet uit hetgeen ik hoor. Children of Bodom, Dreamtheater, Red Hot Chili Peppers, U2 en Fear Factory haal ik er niet uit. Echter, ze hebben ook bands als Anthrax, Metallica, Judas Priest, Pantera, Sepultura, Megadeth en Iron Maiden in dat lijstje staan en deze hoor ik zeker wel terug in de muziek. Ik hoor er zelf ook wel een vleugje Dio in terug. De band die ik in het lijstje mis en er zeker bij had mogen staan (moeten staan is misschien zelfs beter) is ……….Slayer! De gitaarsound heeft veel weg van de eerste albums van Slayer, de gitaarsolo’s klinken in de verte als die van Jeff Hanneman en Richard’s stem is ook erg vergelijkbaar met die van Tom Araya.

Is Distillator een band die z’n invloeden bij Sodom, Destruction en Kreator weghaalt, Deadly Alliance haalt ze bij de oude Slayer, Metallica en Megadeth. Is het dan oubollig of zo? Nee, er zit veel melodie in met (semi) akoestische gitaarstukken, allerlei (twin) gitaarpartijen en hooks die wat weg hebben van Machine Head. De speelvreugde spat van het hele album af. Ik zit zo wat voor me uit te mijmeren en bedenk me ineens dat het best een tof idee zou zijn om Distillator en Deadly Alliance samen op een podium te zetten. Een lekkere thrashmetal avond!

Op het schijfje staan dertien nummers, de heren hebben zich er dus niet met een leien dakje van af gemaakt. Een nummer als “Thrash Metal Maniac” is natuurlijk een lekkere doorstamper met een no nonsens tekst. Maar er staan met nummers als “Blood Money”, “Gates of Gaza” en “Breaking the Silence” ook nummers op met een diepere betekenis. Ik zal de heren daar binnenkort eens over aan de tand voelen. Ja, jullie lezen het goed, binnenkort kunnen jullie hier op MetalBoys een interview met Deadly Alliance verwachten!

Het album is opgenomen in de NO Q Studio’s onder begeleiding van Attila Vörös, die het album geproduceerd, gemastered en gemixt heeft. Wasi Kendedes heeft de hoes ontworpen. Beiden hebben een uitstekende job geleverd!

Conclusie:

Deadly Alliance is niet over één nacht ijs gegaan.  Tussen de EP en de Full-lenght zit vijf jaar. Die vijf jaar hebben ze besteed aan het schrijven van dertien lekker heftige nummers. Ik zeg nu wel dertien, maar iets zegt me dat ze nog wel wat meer nummers hebben geschreven en dat we die in de toekomst wel zullen horen. Het album geeft me zo’n lekker old school gevoel, het is veelal door de metal uit de jaren tachtig, begin jaren negentig geïnspireerd, zonder ergens gemaakt of oubollig te klinken. De mannen hebben een puik album afgeleverd. Dat ze dit in eigen beheer hebben uitgebracht en er nog geen platenmaatschappij op gedoken is, dat is mij een raadsel. Heren (en dames) van platenmaatschappijen leest u ook even mee, ze hebben nog geen contract, snel even reageren dus! Natuurlijk heeft Deadly Alliance het wiel ook niet uitgevonden, maar tegenwoordig kan dat ook bijna niet meer. Er is gewoon een retestrak album afgeleverd met gave nummers waar je nekpijn van krijgt (van het headbangen).

Beoordeling:

Ook deze schijf heeft de volle 666 op de schaal van MetalBoys verdient, maar om er een nette beoordeling bij te zetten, geef ik ze 8.4 punten uit 10.

1. Intro