Sisters of Suffocation @ Metropool, Hengelo 2018

Bark en Sisters of Suffocation, 23 februari 2018 in Metropool Hengelo

Vrijdagavond was het weer tijd voor een bak herrie in de Metropool.Bark @ Metropool, Hengelo 2018

Ondergetekende was erbij om tussen de herrie door iedereen van nog meer herrie te voorzien door plaatjes te draaien. Tijdens het optreden van Sisters of Suffocation heb ik nog even een live-filmpje gemaakt, dat te zien is op de

Facebookpagina van MetalBoys en ook al meerdere malen is bekeken! Henk was er om de mooiste foto’s te maken en die zie je in dit verslag. En natuurlijk komt er ook een uitgebreide fotolijst elders op de

Bark @ Metropool, Hengelo 2018

pagina van MetalBoys. De Metropool had het licht wederom perfect voor elkaar dus zijn het geweldige foto’s geworden!

Men had niet alleen het licht goed, ook het geluid was perfect. Het knalde lekker

hard uit de speakers! Toen Bark het podium betrad, stroomde de zaal al lekker vol. Ik ben niet zo goed in schatten, maar ergens las ik dat ‘Het Paradijs’, de kleine zaal, een capaciteit heeft van 200 man. Als ik dan een beetje vanuit m’n DJ-booth keek, verwacht ik dat er vrijdag ergens tussen de 100 en 150 man was. Wat beslist niet verkeerd was want vlak over de grens speelden Revel In Flesh en Flescrawl, die toch in hetzelfde poeltje vissen als Bark en Sisters of Suffocation.

Bark is een band die al wat jaartjes mee gaat maar desalniettemin als een dolle hond tekeer gaat. De naam (en de backdrop) zijn dus perfect gekozen! Vorig jaar is het album “Like Humans Do” uitgekomen en daar heeft men, logischerwijs, veel van gespeeld.   Hoe energiek de band ook was, het publiek keek meer de kat uit

Bark @ Metropool, Hengelo 2018

de boom (en die kat zat tijdens Sisters of Suffocation nog steeds in de boom). Ik had verwacht dat de zaal wel werd afgebroken, want de muziek was super! Zoals gezegd, het geluid was goed, het licht was perfect en de band was goed op dreef. Later zag ik in de foyer dat de heren het wel naar hun zin hadden en daar werd het publiek ook losser en werden de complimentjes heen en weer gestrooid. Ach, misschien hoort dat tegenwoordig wel bij een metalconcert. Vroeger, ten tijde van de oude Metropool, werd de tent veelvuldig ‘gesloopt’. Ik kan me nog een concert herinneren van Dark Funeral waar een aantal mensen de moshpit in doken, bewapend met spikes en kettingen en weet ik wat meer. Resultaat: iemand die een spikeband in z’n ogen kreeg en meerdere ‘verwondingen’ vanwege die spikebanden. Hierna werden de spikebanden verbannen uit de Metropool.

Daarna was het de beurt aan Sisters of Suffocation. Nou ja, het zijn nu niet meer allemaal Sisters. Amber, die achter de drumkit zat, heeft plaats gemaakt voor Kevin, die toch echt niet als Sister  door kan gaan. Ondanks dat z’n favoriete kleuren zwart en wit zijn, hij houdt van katjes en volgens mij pasta z’n lievelingsgerecht is! Hij heeft de set er in een week in geramd, letterlijk, en dat is hem goed afgegaan.

Bij Sisters of Suffocation merkte je wel dat ze met maar één gitariste speelden. Het had allemaal een iets ieler geluid dan bij Bark waar twee gitaristen voor de muur van geluid zorgden. Het verschil met Bark zat er in dat de dames van Sisters meer oog voor drama hadden en iets vaker in allerlei poses op het podium stonden (nee NIET die poses waar jullie nu aan zitten te denken, daarvoor moet je bij Rockbitch zijn). Na een, voor het merendeel van het publiek, te korte set, was het over en uit en stapten de dames en heer van het podium. Hoe hard er ook om een toegift werd geroepen, de koek was op.

En zo kwam er een eind aan een mooie metal avond in Metropool. Ze zijn daar sowieso goed bezig met metal. Woensdag 28 februari speelt Motörhead’s Phill Campbell er, zaterdag 3 maart Fu Manchu, vrijdag 23 maart is er de eerste editie van Metropool Metal Fest, vrijdag 6 april Freddy Melculy, Feuerengel speelt 13 en 14 april de zaal plat, vrijdag 11 mei Horisont en Dead Lord, vrijdag 18 mei Distillator en woensdag 27 juni Iced Earth. En dan ook nog in Innocent op vrijdag 2 maart Ancients en Black Wizzard en op donderdag 29 maart Ancst en Gnaw Their Tongues. Kortom, er is de komende tijd van alles te doen in Hengelo dat ieders Metal Hart harder doet kloppen. MetalBoys hoopt er overal bij te kunnen zijn en er de gaafste verhalen en mooiste foto’s te maken en die te delen met jullie! Zo metalheads uit Twente (en omstreken natuurlijk), be there!

Tekst: Frank Joustra

Foto’s: Henk Brouwer

Bark @ Metropool, Hengelo 2018