Anvil @ Metropool, Hengelo 2018

Anvil, Grey Attack en Rampart 3 februari 2018, Metropool Hengelo

Op zaterdag 3 februari kwam “The Mighty” Anvil een bezoekje brengen aan Metropool, Hengelo. In hun kielzog hadden ze Grey Attack uit Duitsland en Rampart uit Bulgarije meegenomen. Metalboys was er bij om er verslag van te doen. En wat heet, natuurlijk was Henk er, om de mooiste foto’s te schieten. Richard “El Presidente” was er ook. Ard, Anja, Arno en Erhan, alle

Rampart @ Metropool, Hengelo 2018

maal van MetalBoys/MetalBoys Oale Rockers Club waren er ook. Ik (Frank) was er ook. Op vrijdagavond kreeg ik de vraag of ik plaatjes wilde draaien op zaterdag. Natuurlijk wilde ik dat wel, bepakt met twee koffers vol cd’s ging ik op weg naar Anvil. Het beloofde een gedenkwaardige avond te worden.

Ik had een aantal weken daarvoor bij Gert-Jan Aaltink’s Tattoo-shop samen met Gezinus al een avondje gedraaid, maar de keer daarvoor was toch zeker twintig jaar eerder. Ik was dus nog steeds wel een beetje roestig. Ach ja, men komt toch voor de bands, de DJ is maar bijzaak.

Rampart mocht de avond aftrappen. De zaal was al redelijk volgestroomd en het publiek kreeg een uiterst vermakelijke set te horen. Eerlijke no-nonsense metal met een zangeres. En dan niet van die gothic jodel muziek, nee echte Metal.

Rampart @ Metropool, Hengelo 2018

Gewoon in het straatje van Anvil, gas d’rop en zagen! Het laatste nummer was in het Bulgaars, maar dat mocht de pret niet drukken. Metal heeft maar één universele taal, in het geschreven woord wordt het uitgebeeld met \m/

Hierna mocht Grey Attack het podium betreden. Het eerste dat mij opviel is dat de bassist leek op een kruising tussen Geezer Butler en Tony Iommi, waarbij de

Grey Attack @ Metropool, Hengelo 2018

beste man meer een liefhebber van Iommi was. Hij rende en huppelde het podium over als een malle. De zanger/gitarist had ook al leentjebuur gespeeld bij Black Sabbath. Hij leek op Ozzy, wel een Ozzy die liever naar de Mac ging dan naar een kroeg/lokale drugsdealer. De muziek had niks te doen met Black Sabbath, ook niet met Anvil trouwens. Ze speelden de spreekwoordelijke pannen van het dak, maar het kon mij niet bekoren. Sorry. Ze speelden ontzettend goed, maar het was vergelijkbaar met Bløf die als voorprogramma van Metallica

Grey Attack @ Metropool, Hengelo 2018

meegaan. Natuurlijk spelen ze goed, maar het past totaal niet bij Metallica. Dit was ook het geval bij Grey Attack, goede muziek, dat totaal niet past bij Anvil. Beter hadden Grey Attack en Rampart van plaats gewisseld. Maar ja, dit is achteraf praten.

Na Grey Attack besloot ik “Rescue me” van Y&T te draaien. Enerzijds omdat ik vond dat ik gered moest worden en anderzijds paste dit nummer bij Grey Attack. Zo zie je maar weer wat voor muziek de heren maakten. Daarna ging ik even vol gas met Slayer, Metallica en Iron Maiden (Flash of the Blade, lekker snel nummer). Vervolgens draaide ik “Crazy Train” dat volledig afgespeeld werd voordat Anvil begon (bij de andere bands werd de muziek weggeschoven). Dit vond ikzelf wel leuk, toch een beetje eer voor m’n werk.

Toen kwam dus Anvil het podium opstormen. Lips was opeens in geen velde of

Anvil @ Metropool, Hengelo 2018

wegen te bekennen. Hij bleek midden in het publiek te staan met z’n gitaar. Hij heeft een mooi trucje waarbij hij z’n Flying V voor z’n gezicht houdt en door de elementen praat, of zingt. Dit deed hij nu dus ook en ik was hem even kwijt. Na een poosje stormde hij het podium ook op. Bedankte ons voor de grote opkomst (ik heb ze niet geteld, maar de grote zaal was goed vol. Een volle grote zaal is volgens mij ergens tussen de 800 en 1000 man, wat betekent dat er nu toch 500 tot 600 man waren, denk ik) en mijmerde over het feit dat hij altijd graag in Nederland optreedt, vooral sinds hij in de jaren 80 op de cover van de Aardschok stond. Anvil trakteerde ons op oud en nieuw materiaal, telkens voorzien van een inleiding door Lips. Man, man, man, deze man is een top-entertainer. Hij vroeg ons ook wie van ons de film “The Story of Anvil” had gezien. Nou, iedereen had die dus gezien. Lips keek de zaal in en zei: “Oh Fuck, then you all have seen me naked too”. Halverwege de set haalde Lips de vibrator tevoorschijn en maakte er een show van zoals alleen hij die kan geven. Robb gaf ook nog een geweldige

Anvil @ Metropool, Hengelo 2018

drumsolo weg, echt een kippenvel moment. Afgesloten werd er natuurlijk met “Metal on Metal”. Hierna wilde niemand naar huis en besloot Anvil nog een toegift te geven in de vorm van een cover van een andere Canadese band, Steppenwolf, met hun iconische nummer “Born to be Wild”. Toen was de koek echt op, de band bedankte iedereen en liep het podium af. De zaal liep langzaam leeg op de tonen van Twisted Sister’s “You can’t stop Rock ’N Roll”.

Wauw, wat een geweldige avond! Ik heb meerdere mensen gesproken die aangaven helemaal geen fan van Anvil te zijn, maar dat na deze avond volledig zijn geworden. Wat een energie hebben deze mannen! De vijftig gepasseerd zijn en nog zo op het podium rondrennen, op Robb, de drummer, na dan. Maar wat hij liet horen aan drumwerk, zo zeg! Al met al een geweldig optreden. Iedere band had een goed geluid, de lichtshow was goed, kortom alles was goed aan

Anvil @ Metropool, Hengelo 2018

deze avond. Dank je wel Anvil, Grey Attack en Rampart! Maar ook zeker een groot dank je wel aan Metropool! Jullie hebben deze package wel mooi naar Twente heen gehaald. Verder zijn wij van MetalBoys Metropool ook erg dankbaar, we hebben veel foto’s gemaakt, die staan allemaal op de site. Ook, en dan ook echt namens mij, heel erg bedankt dat MetalBoys in mijn persoon achter de draaitafel mocht staan. We hopen dat er meerdere avonden als deze mogen volgen en dat we met MetalBoys nog vaker mee mogen helpen een succes te maken van een Metal avond! Of het nu gewone metal is, thrash metal, death metal, black metal of wat voor ander subgenre ook.

Om af te sluiten met een paar wijze woorden van Lips:

“I see Metalheads of all ages, I see long hair, grey hair, no hair! Metal is not of ages. Growing older is a fact, but growing up……..No, no way, not for me!”

Daar sluit ik me volledig bij aan!