Grond – Howling from the Deep Review

Grond – Howling from the Deep

Raw Skull Recordz, release 9 juli 2017

Ik kreeg laatst een verrekt mooi schijfie van Grond, dat uitgebracht gaat worden door Raw Skull Recordz van Rai Mino. Russische death metal, old school death metal nog wel. Maken ze dat daar dan? Blijkbaar wel. Schijfje in de speulert en draaien maar!

Wauw, wat ronkt dat lekker door zeg! Net een dikke twee-takt, lekker lomp van dik hout zaagt men planken. De zanger zingt veelal als Chris Barnes, je weet wel, van Six Feet Under (ja, ook van Cannibal Corpse, maar Grond lijkt eerder op Six Feet Under vandaar). De zanger van Grond is wel een stuk afwisselender dan Chris. En dan kijk ik even goed en dan zie ik dat de zanger ook nog eens drumt, dan doen niet velen hem na!

De “Howling from the Deep” versie van Raw Skull Recordz is een re-release van hun debuut uit 2013, maar omdat de cd’s (ze hebben twee full lenghts en twee EP’s uit)van Grond buiten Rusland bijna niet te verkrijgen zijn, behandel ik het als een gewone release, haha! Nu zie ik ook gelijk dat de line up op het album anders is dan zoals ze nu op het podium staan. En nu ik het toch over podium heb, ze komen 2 september hier naar Nederland. Ze spelen dan in het Drentse Schoonebeek, vlakbij Hardenberg en het Duitse Emlichheim, dus da’s mooi te doen vanuit Twente. Ze spelen dan op het Schoonebeek Deathfest, samen met Revel in Flesh en Fleshcrawl en nog een stel todesrochelbands! Dit is ook gelijk het eerste optreden van Grond buiten Rusland, dus komt dat zien! Kaartjes kosten dertien euro (of veertien, dat weet ik niet meer 100% zeker, maar die ene euro meer of minder….). Komt er nog eens bij dat “Howling from the Deep” ook nog eens een zeer gelimiteerde uitgave heeft van 50 handgenummerde cd’s, met een OBI-strip erbij. Deze gelimiteerde versie is alleen op Schoonebeek Deathfest te koop!

Zoals gezegd hebben ze nu dus een iets andere line up dan tijdens de opnames. Hun bassist Daemorph speelde destijds nog geen bas bij ze, maar heeft destijds wel de hoes getekend en ook op de re-release is hij verantwoordelijk voor het artwork en vervolgens heeft hij daar samen met Rai een mooie layout van gemaakt voor de cd. Hij is bekend van allerlei hoesontwerpen waar The Black Dahlia Murder (Abysmal album)waarschijnlijk het meest bekend is.

Genoeg geluld over randzaken, terug naar de muziek. Zoals gezegd speelt Grond OSDM en lijkt het soms op Six Feet Under. Echter, daar doe ik ze te kort mee. ‘Stinking Suicide’ lijkt warempel op een oude Metallica demo en de riff van ‘Half Life Decay’ had zo van een oud Anthrax album geplukt kunnen zijn. ‘Innsmouth’ is het nummer dat het meest weg heeft van Six Feet Under (de oude dan hè, over het laatste album van Six Feet Under ben ik minder te spreken). Heb je het liever wat sneller, zet dan ‘Infected Gods’ erop, dat ragt er lekker op los en hiermee kun je een mooie moshpit bouwen. Dat lijkt me thuis niet zo’n slim idee, geeft ook zo’n zooi, maar wacht dan maar tot 2 september op het Schoonebeek Deathfest (ze hebben daar, volgens hun logo, ook headbanghulp door middel van ja-knikkers).

Als extraatje staan er nog een handvol bonustracks op. Het eerste nummer is ‘R’lieh’ dat uit dezelfde opnamesessie stamt als de rest van het album, maar dat door onverklaarbare oorzaak destijds het album niet heeft gehaald, het is een lekker nummer dat lekker doorbeukt. Ik zou de heren adviseren dit soort nummers voortaan gewoon op de cd te pleuren, weggooien is zonde! Hierna staan er nog 3 tracks op die in 2009 analoog zijn opgenomen en nu digitaal zijn opgepoetst. Ze zijn in deze kwaliteit nog niet eerder uitgebracht.

Rest mij nu alleen nog maar om een conclusie te trekken, een soort resumé Overvlakké.

Grond speelt dus OSDM en doet dat met volle overtuiging. Ze spelen vanuit hun hart en niet omdat het nu juist in is om OSDM te spelen. Veel huidige bands volgen wel het laatste pad, maar daar prik je zo door heen, losers! Grond doet al vijftien jaar z’n deathmetal ding en doet dat met verve. Iedere death metal liefhebber kan blindelings dit album aanschaffen.

Laatst heb ik Distillator 666 punten gegeven en eigenlijk zou ik dat nu voor Grond ook moeten geven, maar dan wordt het wel allemaal behoorlijk eentonig. Laat ik een puntentelling tot 10 punten bedenken. Dan geef ik nu Distillator 9.4 punten(je moet toch enigszins kunnen vergelijken hè). Dit album van Grond krijgt, met volle overtuiging, 9.5 punten. Alles is goed, muziek, artwork, beleving, alles. Nu eens kijken of er dit jaar nog meer moois uitkomt dat Grond van de eerste plaats op de reviewlijst van MetalBoys kan stoten!

Review door Frank Joustra